Od kilku miesięcy zielony z zazdrości obserwuję, jak pracownicy Poczty Polskiej uprawiają sprzedaż krzyżową. Skąd ta zazdrość? Ano stąd, że to nie moja firma tak wyśmienicie wyszkoliła ekipę PP w cross-sellingu. Szczere „szapoba” przed konkurencją! No, może tylko z jednym „ale”.
Przy każdej wizycie na mojej ulubionej poczcie przy ul. Sielskiej we Wrocławiu (bywam 2-3 razy w tygodniu) z lubością nasłuchuję padających z każdego okienka w kierunku klientów haseł:
O gazetce ulubionej pani zapomniała, pani kochana!
Doładowanko do telefoniku jeszcze polecam. Nie trzeba? No to następnym razem proszę pamiętać, że mamy w sprzedaży.
Kalendarz z papieżem może się przyda? Nowy rok za pasem…
Sprzedaż krzyżowa w wydaniu Poczty Polskiej nabrała rozmachu. I dobrze, niech dziewczyna zarabia, jest już duża.
Co ważne, pracownicy poczty świetnie też operują up-sellem, czyli „podbijaniem wartości koszyka”. Przy każdym poleconym zapytają, czy „Priorytet” (bo szybciej dojdzie); przy każdej kopercie – czy bąbelkowa (bo bezpieczniej); przy każdej paczce – czy z zadeklarowaną wartością itd.
Ostatnia rozmowa, której świadkiem byłem dosłownie przedwczoraj, 29 sierpnia, ścięła mnie jednak z nóg. Oto szarża sfokusowanej na efekcie niemłodej już zresztą (tym bardziej determinacja sprzedażowa zadziwia) pracownicy:
Pani okienkowa: …i za paczuszkę 14,50 poproszę.
Klient: Prosz…
Pani okienkowa: No chyba, że woli pan, aby dotarła szybciej, a nie wlekła się 4 dni…
Klient: Jak to?
Pani okienkowa: No bo jeśli ekonomiczna – to idzie 3-4 dni; a priorytetem będzie następnego dnia roboczego.
Klient: Aha… a ile…?
Pani okienkowa: złotóweczka różnicy, 15,50 i będzie zaraz po weekendzie. I jeszcze polecam ubezpieczenie.
Klient: A nie, dziękuję, nie potrzeba…
Pani okienkowa: Ale to tylko 50 gr pan dopłaca i jest ubezpieczenie aż do 500 zł!
Klient: 50 gr? No dobrze… Ale nie, wie pani, nie ma tam nic takiego…
Pani okienkowa [z podejrzliwością]: Ale nic się nie uszkodzi?
Klient: Yyy… nie raczej. Jest dobrze zapakowane…
„Gdyby pan widział, jak oni tymi paczkami rzucają…” (fot. freeimages.com)
Pani okienkowa: No nie wiem… gdyby pan widział, jak oni [proszę zwrócić uwagę na zaimek osobowy – przypis Dutkonia] na sortowni tymi paczkami rzucają, to aż się włos jeży…
Klient: Co pani mówi?…
Pani okienkowa: To tylko 50 groszy. No ale nie namawiam, wybór należy do pana.
Po takiej dawce Hiczkoka, miałem problem z zaśnięciem tego wieczoru. Nie wiem też, jak spał ów nieszczęśnik i – jeśli zasnął – jakież to dantejskie sceny rozgrywające się „na sortowni” podsunął mu Morfeusz.
Wiem tylko, że z takim up-sellingiem grozy nie spotkałem się wcześniej podczas audytowania ofert najbardziej nawet zuchwałych sprzedawców Allegro:).
Też się spotkałam z tego rodzaju sprzedażą wiązaną. Pani na poczcie przekonywała mnie, abym nadała książkę paczką a nie listem poleconym, cenowo bardzo podobnie, ale wtedy to NA PEWNO trafi to do rąk odbiorcy (!) Po czym jak tylko się zgodziłam, zapytała: A może chciałaby Pani ubezpieczyć mieszkanie?
Na co dzień prowadzę firmę edytorską Korekto.pl (korekta tekstów), w ramach projektu Audite.pl pomagam też e-sprzedawcom usunąć z ich ofert błędy psujące sprzedaż. Jeśli czas mi pozwala, dzielę się wiedzą podczas szkoleń i zajęć na najlepszych uczelniach biznesowych w Polsce (na zlecenie Allegro przeszkoliłem ponad 10 tys. sprzedawców i drugie tyle studentów).
Prowadzę szkolenia z niestandardowej obsługi klienta („Zen obsługi klienta”), z negocjacji („Zen negocjacji”) oraz ze skutecznych metod zwiększania e-sprzedaży („E-biznes do Kwadratu”) - uczestnicy tego ostatniego chwalą się nawet kilkusetprocentowymi wzrostami;).
Przeczytaj "Targuj się!" i poznaj 173 wskazówki, triki i zasady negocjacyjne! www.targujsie.pl
Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!
Audyt ofert Allegro i stron WWW:
Usługi edytorskie:
Korzystam i polecam
Hosting i domeny od lat mam w Domeny.tv – kocham ich za indywidualne podejście i pomoc zawsze, kiedy jej potrzebuję (podaj kod „RABAT-EVOLU” i zdobądź 10% zniżki na domenę lub „RABAT-55EVOLU” i zgarnij aż 55% zniżki na hosting!)
Sporo podróżuję (jakieś 90 odwiedzonych krajów, ze 150 lotnisk i ponad 500 lotów). Korzystne bilety oraz wygodne połączenia wyszukuję głównie na Kiwi.com (polecam zwłaszcza przy podróżach wieloetapowych – załóż konto z ww. linku i odbierz 50 zł).
Najlepszy internet w Polsce? Orange Flex w formie aplikacji, który służy mi jako net mobilny, stacjonarny i zagraniczny! Pobierz, załóż konto i przed wyborem formy płatności wpisz kod MACIEJ9K94, a dostaniesz 3 m-ce po 1 zł + 30 zł do wykorzystania.
Revolut Ultra – karta multiwalutowa, ubezpieczenie podróżne, darmowe saloniki lotniskowe na całym świecie i inne profity. Korzystam i polecam!
Jeśli dobre i praktyczne książki, to tylko w moim ukochanym Helionie!
Jako audiobookoholik a zarazem jeden z pierwszych akcjonariuszy Legimi korzystam z ogromu e- i audioksiążek w tym serwisie (sprawdź – 30 dni za darmo).
A jako że nie zawsze mam czas zadbać o zdrowe jedzenie, od lat pomaga mi wygodny i zdrowy katering z dostawą pod same drzwi, Nice To Fit You, który również polecam!
Rekomenduję tylko to, co sam lubię i z czego korzystam. Jeśli i Ty skorzystasz z moich rekomendacji, otrzymam drobną prowizję od firm, które polecam. A więc wygrywamy wszyscy i promujemy dobre i innowacyjne biznesy. Dzięki!
Uwaga: promocje się zmieniają, a ja nie za wszystkim nadążam. Nie gniewaj się więc, jeśli okaże się, że któraś z nich już się zakończyła lub zmieniła, lecz daj mi znać, a uaktualnię opis.
Negocjujesz czy bierzesz życie „jak leci”? „Targuj się!” – 173 skuteczne metody negocjowania na co dzień Sprawdź!
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Ale się pani z poczty zagalopowała!
Możliwe, że klient po takim up-sellu przeszedł do InPostu 🙂
Też się spotkałam z tego rodzaju sprzedażą wiązaną. Pani na poczcie przekonywała mnie, abym nadała książkę paczką a nie listem poleconym, cenowo bardzo podobnie, ale wtedy to NA PEWNO trafi to do rąk odbiorcy (!) Po czym jak tylko się zgodziłam, zapytała: A może chciałaby Pani ubezpieczyć mieszkanie?
W naszym urzędzie mówią : a może konto (bankowe) do tego? Przypomina to pamiętną reklamę pewnej restauracji : a może frytki do tego? 🙂
Poczta Polska jak McDonald’s? No coś w tym jest;)
Choć chyba jeszcze PP do marketingu McD trochę brakuje…:p
M.