Infografika to prosty, ale – nie wiedzieć czemu – wciąż rzadko stosowany sposób na uatrakcyjnienie swojej oferty i wzmocnienie przewagi konkurencyjnej. Jak stworzyć ją możliwie sprawnie i bez wysiłku? Zobaczmy na kilku przykładach.
O tym, że warto stosować infografiki, pisałem już wielokrotnie (m.in. we wpisie sprzed 5 lat, ale też w „Biblii e-biznesu”). Mimo to, nawet duzi sprzedawcy wciąż wolą prezentować produkt w formie mało ciekawych opisów:
niż za pomocą profesjonalnego i niezwykle silnie przemawiającego do wyobraźni odbiorcy przekazu wizualnego, wspartego krótkimi tylko tekstami:
Oczywiście powyższy przykład jest dość zaawansowany graficznie – widać tu niemały wkład pracy grafika, jego doświadczenie, a i zapewne „kawałek” profesjonalnego programu graficznego.
Ale nie trzeba być grafikiem komputerowym ani dysponować Corelem, aby we własnym zakresie, bez większego trudu i nie tracąc czasu przygotować mniej lub bardziej zaawansowaną infografikę, która sprawi, że nasza oferta niemal z biegu stanie się bardziej sugestywna, zmysłowa i atrakcyjna. Oto trzy proste sposoby.
Sposób 1. Prosty program (niekoniecznie graficzny)
Aby uzyskać taki efekt:
– wystarczy… najzwyklejszy Word czy PowerPoint. Otwieramy pusty dokument, wklejamy zdjęcie oferowanego przedmiotu i dodajemy proste strzałki, zakończone króciutkimi hasłami eksponującymi najważniejszą cechę/korzyść oraz zdanie komentarza.
Audytując liczne oferty e-sprzedawców, często doradzam, aby stworzyć sobie grafikę bazową:
– a następnie podstawiać tylko zdjęcia kolejnych produktów (i – oczywiście – edytować opisy):
Sposób 2. Szablony infografik
Tysiące gotowych i atrakcyjnych wzorów można kupić w serwisach ze zdjęciami, takich jak np. Fotolia:
W odróżnieniu od prościutkich przykładów z pierwszego sposobu, w tym przypadku mamy już do czynienia z małymi graficznymi dziełami sztuki. Za ich pomocą można w piękny sposób zwizualizować elementy lub cechy „infografizowanego” obiektu, etapy procesu, dane statystyczne itp. Oczywiście należy kupić infografikę w wersji wektorowej, abyśmy mogli później łatwo edytować jej elementy graficzne i teksty.
Sposób 3. Generatory infografik on-line
Narzędzia takie jak np. piktochart.com, infogr.am czy canva.com to niezwykle intuicyjne programy do generowania infografik w oparciu o gotowe schematy na podstawie wprowadzonych danych. Wystarczy założyć konto w takim serwisie, by za pośrednictwem przeglądarki internetowej łatwo tworzyć obiekty graficzno-tekstowe, które można później wyeksportować do pliku graficznego i zastosować do wzbogacenia oferty.
Dlaczego warto sięgnąć po infografiki?
Choćby dlatego, że umysł człowieka znacznie chętniej i sprawniej „kupuje” atrakcyjne obrazy i krótkie teksty niż rozbudowane opisy produktów. Jeśli jeden sprzedawca wymaga od klienta, aby ten poświęcił dwie minuty swojego życia na zapoznanie się z podstawowymi informacjami o jego produkcie, a drugi – te same informacje zamknie w infografice, której „ogarnięcie” zajmie odbiorcy kilka sekund – jak myślisz, który ze sprzedawców będzie miał większą szansę na pozytywną decyzję zakupową klienta?
Spójrz, jak niewiele potrzeba, aby przy zastosowaniu najprostszego z omawianych tu sposobów uatrakcyjnić przekaz. Pierwszy obraz przdstawia rdzeń oferty przed zmianą:
W ramach audytu ustaliliśmy, że – poza garścią strategicznych zmian – warto też zastosować przynajmniej prostą infografikę. I mimo, że oferta poprawiona przez sprzedawcę daleka jest jeszcze od doskonałości, widać zmianę na lepsze, prawda?:
Na koniec jeszcze mała uwaga: jeśli sprzedajesz na Allegro, pamiętaj że zgodnie z nowymi zasadami infografika nie może być zawarta ani w galerii zdjęć, ani bezpośrednio w opisie, można ją natomiast dodać jako załącznik do oferty. Ogranicza to wprawdzie znacznie jej moc, jednak mimo wszystko warto po nią sięgnąć.
PS Chcesz pomóc swoim przyjaciołom, którzy zajmują się e-sprzedażą? Udostępnij ten artykuł na swoim Facebooku lub Twitterze. Dziękuję!
Dodaj komentarz