W ostatnich tygodniach kilkukrotnie zostałem zapytany, czy Amazon zmiecie Allegro z polskiego krajobrazu „ikomers”. W mojej ocenie nie tylko nie zmiecie, ale… co najwyżej poliże pięty Allegro. Dlaczego tak sądzę?

Jedno z pytań, które skłoniło mnie do wypowiedzi nt. wejścia Amazona do Polski, padło na fejsbukowej grupie „Zyskowna strona giełdy, Inwestycje w Akcje, GPW” (pisownia oryginalna):

Co myślicie o przyszłości allegro po wejściu amazonu na rynek w Polsce?

Czy allegro celowo weszło w ostatniej chwili na giełdę?

Czy dobrze sprzedali swoje udziały?

Co ważniejsze, czy wycena ich akcji teraz spadnie przy takim konkurencie jak amazon, i aliexpress?

Czy allegro napompowali wycenę żeby jak najlepiej wyjść z allegro?

Czy sprzedali to drobnym inwestorom bo masa drobnych kupi a na nikogo większego w takiej sytuacji rynkowej i ekonomicznej nie mogli liczyć?

Wprawdzie pytanie zadane zostało w kontekście inwestowania w spółkę Allegro, ale myślę, że komentarz na temat przyszłości naszego narodowego operatora e-commerce może zainteresować nie tylko inwestorów, ale też samych e-sprzedawców oraz kupujących. Oto moja ocena sytuacji:

Allegro od 2011 szykowało się do wejścia Amazona bardziej… niż sam Amazon (o czym parokrotne pisałam m.in. na www.akademiainternetu.pl i mówiłem na szkoleniach dla e-sprzedawców). Przede wszystkim przez lata upodobniano serwis do Amazona (m.in. zmiany zasad tworzenia ofert, wdrożenie programu „Smart”, wprowadzenie „trafności” itp.). Jeszcze 10 lat temu w kuluarach Allegro rozmawialiśmy o tym, że trzeba jak najszybciej i jak najdokładniej wdrożyć na Allu najlepszy noł-hał Amazona, aby maksymalnie zneutralizować efekt nowości, gdy ten już zadebiutuje nad Wisłą.

Czy się udało? W ramach odpowiedzi przypomnę, że w podobny sposób Allegro poradziło sobie z debiutującym w 2005 w PL eBay’em, który – podobnie jak później Amazon – tak długo guzdrał się z wejściem do Polski, że gdy wszedł, to przy już wówczas bardzo funkcjonalnym, estetycznym i dopieszczonym Allegro wyglądał jak mokra kura przy suchym orle;).

Znając dość dobrze ten serwis (również zza kotary) i widząc, jak dziś rozwala system funkcjonalnością, strategią, tempem rozwoju i reaktywnością na nowinki konkurencji, nie mam cienia wątpliwości, że Amazon przyciągnie chwilową uwagę ludu pracującego miast i wsi (jak każdy nowy sklep na dzielni w dniu hucznego otwarcia), przejmie niewielki udział w ikomers, ale przez swoje niedopasowanie do rynku PL oraz specyficznych oczekiwań i – przede wszystkim – przyzwyczajeń Polaków, wzmocni tylko nasz sentyment do Allegro.

Spodziewam się więc niewielkiej korekty na ALE (którą osobiście zamierzam potraktować jako okazję do sporych zakupów), a następnie wzmocnienia wycen i urealnienia wskaźników spółki z Poznania.

Ale czy moja subiektywna prognoza się spełni, dowiemy się za parę m-cy (o ile Amazon faktycznie ruszy ostro z miejsca, a nie skończy się na kolejnych zapowiedziach bez pokrycia;).

Wygląda na to, że moją ocenę sytuacji Allegro w Polsce podziela Goldman Sachs, który również pozytywnie ocenia przyszłość spółki z Poznania, a jej obecne wyceny – bardzo atrakcyjnie: „Goldman Sachs radzi kupować CCC i Allegro, a rzadko się myli odnośnie polskich spółek”.

A Wy jak myślicie? Czy Allegro utrzyma swoją hegemonię, spychając Amazona do narożnika, jak niegdyś eBay’a, czy przeciwnie – będzie musiało oddać spory kawałek „ikomersowego” tortu?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Maciej Dutko

Maciej Dutko

Na co dzień prowadzę firmę edytorską Korekto.pl (korekta tekstów), w ramach projektu Audite.pl pomagam też e-sprzedawcom usunąć z ich ofert błędy psujące sprzedaż. Jeśli czas mi pozwala, dzielę się wiedzą podczas szkoleń i zajęć na najlepszych uczelniach biznesowych w Polsce (na zlecenie Allegro przeszkoliłem ponad 10 tys. sprzedawców i drugie tyle studentów).

Spłodziłem kilkanaście książek, w tym:
„Targuj się! Zen negocjacji”,
„Efekt tygrysa”,
„Nieruchomościowe seppuku”
„Biblia e-biznesu” (to ponoć największy tego typu projekt na świecie).

Prowadzę szkolenia z niestandardowej obsługi klienta („Zen obsługi klienta”), z negocjacji („Zen negocjacji”) oraz ze skutecznych metod zwiększania e-sprzedaży („E-biznes do Kwadratu”) - uczestnicy tego ostatniego chwalą się nawet kilkusetprocentowymi wzrostami;).

Więcej: www.dutko.pl i www.wikipedia.pl.

Moje książki i szkolenia

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!

Audyt ofert Allegro i stron WWW:


Usługi edytorskie:

Korzystam i polecam

Hosting i domeny od lat mam w Domeny.tv – kocham ich za indywidualne podejście i pomoc zawsze, kiedy jej potrzebuję (podaj kod „evolu-evolu” i zdobądź 10% zniżki)


Dużo podróżuję. Noclegi zamawiam zwykle przez Agoda.com – cenię olbrzymi wybór i szybki proces rezerwowania.


Jeśli nie hotele, to Airbnb – to genialna alternatywa, zwłaszcza na wyjazdy z przyjaciółmi, kiedy chcemy zamieszkać w jednym miejscu. I w sensownych cenach!


Często wyjeżdżam za granicę. Dzięki karcie Revolut skończył się koszmar biegania po kantorach i wymieniania walut – wszędzie płacę jedną kartą bez absurdalnych różnic kursowych.


Wysyłamy nieco przesyłek kurierskich. A wszystkie przez wygodny serwis Furgonetka.pl.


Jeśli dobre i praktyczne książki, to tylko w moim ukochanym Helionie!


Jako audiobookoholik a zarazem akcjonariusz Legimi korzystam z ogromu e- i audioksiążek w tym serwisie (sprawdź – 30 dni za darmo).


Z taksówek korzystam rzadko, ale jeśli już – wybieram Ubera lub Bolta, bo uwielbiam ich wygodne i funkcjonalne aplikacje.


Rekomenduję tylko to, co sam lubię i z czego korzystam. Jeśli i Ty skorzystasz z moich rekomendacji, otrzymam drobną prowizję od firm, które polecam. A więc wygrywamy wszyscy i promujemy dobre i innowacyjne biznesy. Dzięki!

Szkolenie E-biznes do Kwadratu
Kultowe szkolenie dla e-sprzedawców "E-biznes do Kwadratu"
[dodaj do koszyka, wpisz kod "300" i zobacz, co się stanie!]
• 18,5 godzin wideo,
• 33 proste techniki na zwiększenie sprzedaży,
• 42 przystępne moduły tematyczne,
• 286 konkretnych wytycznych,
• 792 pouczające kejsy,
• ponad 1300 audytów ofert e-sprzedażowych,
• nawet 100-krotne wzrosty sprzedaży!
• 10 tys. przeszkolonych e-sprzedawców!
nieruchomości - najlepsze książki