Ciekawe, czy zgadniesz, dzięki czemu najlepsze e-sklepy dotarły na szczyt rankingu serwisu Opineo.pl 2015. Podpowiedzią może być już nazwa serwisu, który przeprowadził badanie. No dobrze, ale czy pozytywne opinie na temat sprzedawcy wystarczą, aby chwycić klienta za serce?
Już na wstępie rankingu czytamy, że kluczem do sukcesu jest praca nad dobrą reputacją. W pojęciu „reputacja” mieści się jednak bardzo wiele elementów, których synergia dopiero powoduje, że dana firma zaczyna cieszyć się prawdziwym uznaniem klientów. Wśród elementów tych jest oczywiście rozpoznawalna marka, ale też opinie i rekomendacje. Oprócz tych pozytywnych, także negatywne oraz sposób reagowania na nie i rozwiązywania problemów, na jakie napotykają klienci każdego sklepu.
Według rankingu, 75,9% kupujących potwierdza, że porzucili chęć zakupu w danej firmie po zapoznaniu się z negatywnymi opiniami na jego temat. O ile jednak nie zawsze uda się uniknąć niepochlebnych opinii, o tyle można osłabić ich destrukcyjną moc – czasami wystarczy odpowiednia reakcja, pozytywna odpowiedź, chęć rozwiązania problemu zgłoszonego przez klienta, a powyższy współczynnik można bardzo znacząco obniżyć. Potwierdzają to moje własne obserwacje sprzedawców Allegro: wielu z nich, mimo że posiada całkiem sporo „negatywów”, wychodzi z nich obronną ręką i utrzymuje wysoką sprzedaż właśnie dzięki konstruktywnym i etycznym reakcjom na zastrzeżenia i pretensje kupujących. Ci zaś, którzy tego nie potrafią lub – na ten przykład – szczują wręcz klienta sądem, lecą w dół.
Raport Opineo bazuje głównie właśnie na rekomendacjach, które dziś, w świecie zalanym komunikatami marketingowymi, uważane są za jedne z najbardziej wartościowych organicznych drogowskazów zakupowych. Co ciekawe, zestawienie sklepów cieszących się najlepszymi opiniami rozbito na trzy typy ze względu na wielkość firmy: mega-sklepy (czyli nestorzy e-branży), sklepy średniej wielkości oraz młode wilki e-biznesu.
W pierwszej grupie rządzi następujący triumwirat:
Opinie i rekomendacje to jedno. Druga kwestia, leżąca u podnóża sukcesu w e-biznesie, to oryginalność. W raporcie czytamy:
Połowa sukcesu w e-biznesie to pomysł na to, CO warto sprzedawać. Druga połowa to pomysł na to — JAK sprzedawać. Przyjrzeliśmy się sklepom internetowym, których głównym wyróżnikiem na rynku jest oryginalny asortyment i specjalistyczna wiedza o oferowanym produkcie.
Co jeszcze wpływa na powodzenie w e-sprzedaży? Na co kładą nacisk także eksperci, prognozując kierunki e-rynku w 2015? I jak wyglądają rankingi sklepów w poszczególnych branżach? Zapraszam do lektury „Rankingu sklepów internetowych” serwisu Opineo.pl.
Pobierz ranking (PDF, 21 MB) – kliknij:
Źródło: Opineo.pl
Prawda. Nie zapominajmy, że cały internet jest obecnie wielkim spamem i nie wiadomo czy opinia, którą czytamy jest cokolwiek warta..
Apteka Gemini zmiotła konkurencję w swojej kategorii… Przewaga imponująca 😉